Pozivamo vas na Logitelligence - 23.05.2024.  •  Pridružite nam se u Zagrebu na najvećoj logističkoj konferenciji u regiji. Sudjelovanje je besplatno, uz obveznu prijavu jer je broj sudionika ograničen! Prijave i više informacija o samom događaju slijede uskoro.
   
Choose languageLanguage
Blog

Zelena logistika - kako tvrtke stvaraju konkurentsku prednost?

Najbolje prakse zelene logistike

Korporativna održivost je postala ključna riječ u uslužnom i proizvodnom sektoru i sve češće postaje obveza i odgovornost unutar industrije logistike. Tvrtke se nose sa sve većim pritiskom da postanu održive, stoga istražuju načine kako bi svoje opskrbne lance učinile ekološki prihvatljivijima.

Zelena logistika, poznata i kao održiva logistika, predstavlja praksu integracije ekoloških čimbenika u operacije logistike i procese upravljanja lancem opskrbe radi minimalnog utjecaja na okoliš i promicanja održivosti. Glavnu ulogu ima primjena inovativnih tehnologija, strategija i politika s osnovnim ciljem smanjenja emisije ugljika, potrošnje energije i resursa, generiranja otpada i ostalih negativnih utjecaja na okoliš koji proizlaze iz transportne i logističke industrije.


Najbolje prakse održive logistike

Izdvojili smo najbolje primjere održivosti u tri glavna područja upravljanja logistikom: kupnja/nabava, prijevoz i skladištenje. Navedene prakse se mogu primijeniti u različitim organizacijama, postići u kraćem vremenskom razdoblju i uz prihvatljivu cijenu.

    1. Kupnja i nabava

    Sve veću važnost održivosti u kupnji i nabavi prepoznaju brojni rukovoditelji logistike i opskrbnog lanca. Istraživanje koje je proveo Institute for Supply Management otkrilo je da će organizacije koje će poboljšati ekološke, društvene i ekonomske utjecaje svojih praksi nabave stvoriti dugoročnu konkurentsku prednost za svoje poduzeće. Tako je i studija McKinsey & Company otkrila da će vodeće tvrtke radije surađivati ​​s dobavljačima i partnerima u lancu vrijednosti koji su na razini njihovih planova održivosti.  

    Kodeksi ponašanja, revizije dobavljača, protokoli odabira dobavljača, zajedničke obveze, definiranje i postavljanje očekivanja te druge metode koriste se za upravljanje procesom nabave. Drugi pristupi uključuju integraciju održivosti s kvalifikacijama dobavljača, praćenje performansi dobavljača u pogledu održivosti, pomoć dobavljačima u poboljšanju te suradnju s partnerima u lancu vrijednosti na smanjenju njihove potrošnje energije. 

    • Provodite temeljite i redovite revizije održivosti za nove i postojeće dobavljače. 

    Najčešći slučaj u praksi je procjena postojećih dobavljača samo povremeno, kada se pojave pritužbe ili se održivost dovede u pitanje, ili kada je dobavljač primarni dobavljač organizacije. Međutim to tako ne bi trebalo izgledati.

    Koristan primjer može biti jedan proizvođač robe široke potrošnje koji svake godine šalje ankete trenutačnim dobavljačima i redovito dolazi na njihove fizičke lokacije. Inovativnost se može vidjeti u dosljednosti te tvrtke u provođenju revizija održivosti. Poanta je da se nenajavljeni posjeti događaju dovoljno često kako bi dobavljači uvijek morali biti spremni, međutim ne prečesto kako sami sebi ne bi napravili nepotrebne dodatne troškove. To će potaknuti te tvrtke da budu dosljednije u provedbi održivosti te s druge strane omogućiti vama da reagirate na vrijeme i eliminirate one dobavljače koji ne zadovoljavaju standarde održivosti vaše organizacije.

    • Koristite digitalnu platformu za poticanje održivosti među partnerima u opskrbnom lancu. 

    Eni, energetska tvrtka pokrenula je 2021. Open-es, digitalnu platformu za održivi razvoj opskrbnog lanca. Open-es je osmišljen za dobavljače i za klijente, omogućujući svim tvrtkama mjerenje, praćenje i dijeljenje svoje izvedbe održivosti i one u svom opskrbnom lancu uz jednostavan i fleksibilan pristup, kako bi imale vodeću ulogu u rastu svog industrijskog ekosustava u pogledu održivog razvoja. Samo do rujna 2021. platformu je koristilo više od 2400 tvrtki iz 47 zemalja i 57 industrijskih sektora.  

    • Dodijelite financijske poticaje dobavljačima za promicanje održivosti.

    Tvrtka za začine i začinsko bilje McCormick & Co. surađuje s Međunarodnom financijskom korporacijom (IFC) i Citibankom kako bi osigurala financijske poticaje dobavljačima koji unapređuju društvenu i ekološku održivost. Dobavljači McCormick-a mogu se kvalificirati za snižene stope na kratkoročno financiranje obrtnog kapitala kada ispune određene standarde održivosti. Ti standardi obuhvaćaju uvjete rada, zdravstvene i sigurnosne prakse, upravljanje usjevima, utjecaj na okoliš, otpornost poljoprivrednika te osnaživanje žena. Dobavljači koji na višoj razini ispunjavaju ove standarde ostvaruju pravo na veće popuste.

    2. Prijevoz

    Organizacije poduzimaju nove strategije i taktike kako bi dodatno poboljšale održivost prijevoza, a većina ih je usmjerena na smanjenje emisija ugljika povezanih s transportom u opskrbnom lancu. Upravo oni predstavljaju ogromnu potrošnju fosilnih goriva i imaju značajan utjecaj na zagađenje. Većina prijevozničkih tvrtki uvela je različite programe kako bi minimizirala upotrebu fosilnih goriva i smanjila zagađivače putem veće učinkovitosti. Primjeri su smanjenje praznih kilometara, korištenje vozila koja mogu pokretati alternativna goriva, prisvajanje električnih vozila koja su do sada bila ograničena te optimizaciju ruta i rasporeda opreme. U nastavku pročitajte inovativne praktične primjere.

    • Uložite napore da posljednju milju učinite održivijom. 

    Predviđa se da će se zbog upotrebe gradskih dostavnih vozila i povećane prometne gužve,  emisije ugljika povećati za 30% do 2030. Prvi primjer je Amazon koji u rješenju koje kombinira transport i pakiranje, koristi umjetnu inteligenciju za pomoć u određivanju optimalne veličine kutije za pošiljke i uspio je smanjiti izlaznu ambalažu za 33% u pet godina, što odgovara ekvivalentu od 915.000 tona materijala za pakiranje. Amazon ovime ne samo da smanjuje troškove, već smanjuje otpad i povećava iskorištenost kapaciteta kamiona, smanjujući emisije ugljika.

    Maloprodajne trgovine poput Walmarta i Targeta uvele su prostor za isporuku u svoje trgovine kako bi minimizirale troškove dostave u posljednjoj milji. Isporuke iz trgovine se vrše za artikle koji su dostupni u trgovinama i time se sprječava slanje malih pošiljaka koje ne ispunjavaju kapacitet kamiona, kupcima koji su daleko udaljeniji od konačnog mjesta dostave kamiona.

    • Primijenite sustave upravljanja prijevozom (TMS) koji obuhvaćaju funkcije održivosti. 

    Još jedan način na koji poduzeća smanjuju emisije ugljika je korištenjem sustava za upravljanje prijevozom i softvera za optimizaciju ruta kako bi smanjile duljinu putovanja i povećale svoju sposobnost prilagodbe pošiljkama dok su još u tranzitu. To smanjuje ukupno prijeđene kilometre i štedi novac uz dodatnu korist poboljšanja razine usluge. Martin Verwijmeren, glavni izvršni direktor i osnivač softverske tvrtke za lanac opskrbe MPO, objasnio je da mogućnosti poput pametne optimizacije rute i dinamičnog odabira partnera i prijevoznika omogućuju poduzećima unos svih svojih zahtjeva i ograničenja, a zatim planiranje i izvršavanje tokova narudžbi uz najmanji mogući ugljični otisak.

    undefined

    3. Skladištenje

    Početne dobre prakse održivosti u skladištenju uključuju zaštitu uskladištenih proizvoda od kontaminacije, što dovodi do manjeg kvarenja i otpada. Isto tako, osiguravanje da su proizvodi dostupni na pravim lokacijama kako bi zadovoljili očekivane i neočekivane okolnosti, može pomoći eliminirati potrebu za dodatnom rezervnom opremom, prijevozom i objektima. Još jedan primjer odlične prakse je smanjena potrošnja energije u objektima s kontroliranom temperaturom.

    U posljednjih nekoliko godina sve veći broj skladišta posvetio je pažnju implementaciji zelenih rješenja koja minimiziraju otpad i troškove. Neka od tih su nadogradnja rasvjete, optimizacija upravljanja oborinskim vodama, upotreba električnih viličara, smanjenje papirnatih zapisa i korištenje solarne energije. Evo još nekoliko inovativnih pristupa koje svakako treba razmotriti.

    • Razvijte strategije skladištenja kako biste zadovoljili zahtjeve kupaca povezane s ''nearshoringom'' i lokalnim nabavama. 

    ''Nearshoring'' i slični trendovi olakšat će pravodobne strategije i omogućiti tvrtkama smanjenje ugljičnih plinova smanjenjem zaliha, optimizacijom kretanja proizvoda i optimiziranjem dizajna opskrbnog lanca. 

    • Koristite multifunkcionalne viličare. 

    Combilift, proizvođač viličara, otkrio je da višenamjenski viličari pomažu kupcima smanjiti njihov ugljični otisak jer im je potrebna manja flota vozila. Combiliftovi ''tri u jedan'' viličari mogu raditi kao viličar s bočnim utovarom (za dugačke terete), viličar s protuutegom i viličar za uske prolaze. Korištenjem ovih viličara, korisnici su uspjeli stvoriti do 50% više skladišnog prostora i smanjiti svoj ugljični otisak za prosječno 80 tona godišnje. Vrlo jednostavno, što je manje skladište, odnosno što je veća iskorištenost prostora, to se troši manje energije i drugih resursa.  

    • Dizajnirajte/redizajnirajte skladišta i distribucijske centre kako biste minimalizirali ugljični otisak zgrade. 

    Novi distribucijski centri ili skladišni ​​prostori sve češće su dizajnirani kako bi zadovoljili stroge standarde održivosti. Recimo, distribucijski centar “New Logic III” u Tilburgu u Nizozemskoj, postigao je BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) certifikacijski rezultat od 99,48%. BREEAM je metoda certificiranja održivosti za zgrade koja primjenjuje 10 različitih kategorija mjerenja, uključujući faktore kao što su potrošnja energije, potrošnja vode, odlaganje otpada i zagađenje. New Logic III dizajnom nalikuje dugačkoj cijevi i izgrađen je s 11 620 solarnih fotonaponskih panela, što čini zgradu ugljično i energetski neutralnom.

    Alnatura Produktions, njemački trgovac hranom, kozmetikom i tekstilom, također je svoj fokus stavio na smanjenje emisija ugljičnih plinova kada je redizajnirao svoje skladište u Lorschu. Skladište je u potpunosti izgrađeno od drva dobivenog iz održivih šuma. Drveni dizajn daje potpunu jedinstvenost, međutim prava inovativnost zgrade leži u načinu njene gradnje. Zgrada se nalazi na temeljnoj ploči uronjenoj 2,5 metra u zemlju. Budući da su temperature tla statične u usporedbi s temperaturnim fluktuacijama iznad zemlje, uz dobru izolaciju, zgradi nije potrebno dodatno grijanje i hlađenje. U kombinaciji sa solarnim pločama na krovu, zelenom površinom oko zgrade i područjima za infiltraciju kišnice, ugljični otisak skladišta doveden je na minimum. Ovaj objekt je prava “win-win” situacija zbog uštede energije, kao i ugodnijih radnih uvjeta za zaposlenike.

    Inovacijama nema kraja

    Inicijativa za održivost logistike je sve više i nisu ograničene zemljopisom ili industrijom. Nadamo se da ćete nakon pregleda ovih praksi jasnije vidjeti raznolikost i opseg inovacija koje se provode u upravljanju logistikom diljem svijeta te da će vam to biti inspiracija za stvaranje vlastitih inovativnih praksi i strategija.

    Inovacija se nikako ne treba bojati, već ih treba razvijati i prigrliti. One su oduvijek bile sredstvo za osvajanje tržišnog udjela, povećanje prihoda, smanjenje troškova i stjecanje konkurentske prednosti. Održivost je sve važnija i za potrošače i tvrtke, stoga poduzeća koja razvijaju i provode kreativne i inovativne strategije i taktike mogu steći dugoročnu konkurentsku prednost unutar industrije u kojoj djeluju.

    >