Choose languageLanguage
Blog

Važnost barkoda u opskrbnom lancu

Važnost barkoda u opskrbnom lancu

Crtični kod ili barkod (EAN) star je više od pola stoljeća. Danas je praktički neizostavan u poslovanju i trgovini, ali nije uvijek bilo tako.

Barkod je danas sveprisutan – nalazi se na gotovo svakom predmetu. Sve što je potrebno evidentirati u opskrbnom lancu ili provući kroz blagajnu zasigurno ga ima. Ove male crte (sitne linije) toliko su se ukorijenile u naš način poslovanja da se većina ljudi čak i ne sjeća vremena kada ih nismo koristili za praćenje proizvoda i zaliha. Ova inovacija je doslovno revolucionirala opskrbni lanac.

FUN FACT

Izumitelj barkoda bio je Joe Woodland, koji je inspiraciju pronašao u točkama i crtama Morseove abecede te osmislio sličan sustav za pojednostavljenje popisa zaliha proizvoda. Prvi koraci uvođenja barkoda bili su neočekivano teški. Javnost nije razumjela njegovu svrhu, a pojavio se i otpor prema novoj tehnologiji zbog straha da će uništiti radna mjesta – zvuči poznato? U SAD-u su trajali petogodišnji prosvjedi protiv uvođenja crtičnih kodova, a vlada je čak formirala posebnu komisiju koja je istraživala njihov utjecaj na trgovinu i gospodarstvo.


Barkod – temelj sustava za označavanje i praćenje proizvoda

Poduzeća, kako proizvodna tako i trgovačka, više ne mogu zamisliti svoj rad bez barkodova. „Svi sustavi u proizvodnji ili skladištu nisu od koristi za tvrtku ako proizvod nije ispravno označen. Još je gora situacija ako je proizvod krivo označen, tada problem mora rješavati više ljudi“, ističe Urban Brodnik, voditelj odjela za označavanje u Špici.

„Barkod rasterećuje zaposlenike u cijeloj tvrtki. Iako sustavi za označavanje proizvoda možda nisu atraktivni, zajedno s barkodovima izuzetno su važni za suvremeno poslovanje. Cijeli proces staje bez odgovarajućih etiketa i oznaka. Nijedan sustav, lokalni ili temeljen na oblaku, ne pomaže poslovanju ako proizvod nije ispravno fizički označen.“ – Urban Brodnik  

Standardizirano označavanje

Od 2005. godine organizacija GS1 brine se za tzv. globalni jezik poslovanja i okuplja lokalne članice u više od 150 zemalja. U tim zemljama poduzeća svakodnevno obavljaju više milijardi transakcija, zbog čega sustav mora biti robustan i pouzdan. Sustav GS1 je skup standarda za učinkovito upravljanje opskrbnim lancem, omogućujući jedinstveno označavanje proizvoda, lokacija i usluga. Osnova ovog sustava je jedinstvena oznaka svakog pojedinog proizvoda koja vrijedi u cijelom svijetu. Ta oznaka potom ubrzava sve procese u proizvodnji, logistici i trgovini. Zahvaljujući automatiziranom prikupljanju i razmjeni podataka, moguće je relativno brzo i jednostavno pratiti proizvode.

Za ulazak u svijet globalnog označavanja u Hrvatskoj se brine organizacija GS1 Croatia, koja pojedinom poduzeću dodjeljuje niz oznaka koje može koristiti. Time poduzeće ulazi u opskrbni lanac sa standardiziranim označavanjem koje je priznato u cijelom svijetu, a pojedini proizvod dobiva EAN kod s kojim se dalje kreće kroz opskrbni lanac sve dok ne stigne u ruke krajnjeg kupca/korisnika.

„Crtični kod je najlakše objasniti usporedbom s registarskom tablicom. Riječ je o jedinstvenom identifikatoru proizvoda koji vrijedi u cijelom svijetu, a za to je, naravno, zaslužna upravo standardizacija. Bez nje bi vladao kaos“, kaže Brodnik. 

Podaci moraju biti spremni prije korištenja crtičnog koda

Kako bi sustav crtičnih kodova funkcionirao u Hrvatskoj i diljem svijeta, ključna je elektronička razmjena podataka. Ona igra presudnu ulogu jer podaci u praksi moraju biti dostupni prije nego što se crtični kod skenira. „Samo ako su podaci u pozadini pravilno uređeni, barkod korisniku – primjerice skladištaru ili logističaru – nešto znači“, objašnjava Urban.

Suvremeni skladišni informacijski sustavi (WMS) mogu poslovnim partnerima poslati obavijest o tome što se sve nalazi na pojedinoj paleti ili u kamionu, čak i ako se radi o izrazito mješovitoj robi. Prilikom preuzimanja dovoljno je jedno skeniranje odgovarajućeg crtičnog koda za preuzimanje više proizvoda. „Ako je odnos između naručitelja i dobavljača uređen na razini elektroničke razmjene podataka (EDI), barkod značajno ubrzava poslovanje.“ Distribucija i logistika u pravilu nisu usko grlo. 

Neka etikete ne budu usko grlo poslovanja

Tvrtke koje se bave proizvodnjom označavaju proizvode u skladu s uputama naručitelja i standardizacijom koja vrijedi u svijetu barkodova. „Cilj poduzeća trebao bi biti izrada etikete koja odgovara sustavu na drugoj strani.“ U očima klijenta, posao je tako učinkovitiji jer obje strane izbjegavaju pogreške i zastoje te s njima povezane troškove.

Međutim, poduzeća često zaboravljaju na važnost tiskanja etiketa. „Ispis naljepnica je ključna funkcija za poslovanje. Bez odgovarajućih etiketa cijeli opskrbni lanac može stati, ne pomažu čak ni najbolji skeneri ni softver“, objašnjava Brodnik i savjetuje poduzećima da osiguraju potpunu kontrolu nad procesom tiskanja etiketa. To znači ne samo nadzor nad samim tiskanjem, već i nad kreiranjem etiketa i crtičnih kodova. U praksi se često događa da se označavanje prepušta vanjskim dobavljačima, kojima može trebati i nekoliko dana ili čak mjeseci za izmjenu ili izradu nove etikete – nešto što bi se u poduzeću moglo obaviti u samo nekoliko minuta ili sati.

Barkodovi su učinili svijet boljim – stoga neka pravilno označavanje unaprijedi i vaše poslovanje. 

Budućnost barkodova: uspon 2D kodova

Dok klasični, odnosno 1D crtični kodovi i dalje ostaju ključni u mnogim industrijama, budućnost opskrbnih lanaca sve se više okreće korištenju tzv. 2D kodova, kao što su QR i Data Matrix. Ovi kodovi omogućuju pohranjivanje većeg broja informacija na manjoj površini, veću otpornost na oštećenja te brže i pouzdanije skeniranje. Osim toga, podržavaju praćenje u stvarnom vremenu, autentifikaciju proizvoda i automatizaciju logističkih procesa. Zbog navedenih prednosti, mnoga poduzeća već prelaze na korištenje 2D kodova, što će značajno utjecati na digitalizaciju opskrbnih lanaca u budućnosti. 

Kako optimizirati sustav označavanja?

Imate li (povremene ili česte) probleme s označavanjem proizvoda ili jednostavno želite poboljšati proces označavanja unutar tvrtke? U Špici smo specijalizirani za softverska i hardverska rješenja za označavanje. Upravljamo protokom materijala, dokumenata i podataka te sukladno tome prilagođavamo označavanje proizvoda. Pružamo širok izbor različitih etiketa, uključujući one koje mogu izdržati temperature od –200 °C do +1000 °C. Naš sustav označavanja može se integrirati u postojeće poslovno okruženje, pružajući poduzećima slobodu u dizajniranju i tisku etiketa. Kada je riječ o označavanju proizvoda, povjerite taj zadatak stručnjacima – odradit ćemo taj dio posla umjesto vas.


>